„Secretele” Yango, Uberul rusesc: cine sunt partenerii și cât control au rușii

de: Răzvan Băltărețu
28 06. 2019

Yango, seriviciul de transport în regim ride sharing sau e-hailing al Yandex, a debutat în România. Dacă ai început să-l folosești, iată câteva trucuri să afli mai multe despre acesta.

Pe scurt, Yango e o aplicație de e-hailing care operează în prezent în 16 țări din Europa, Orientul Mijlociu și Africa. Din 27 iunie e și în România, în București. Compania susține că folosește parteneri cu mașini, pe care au licență de transport, ca să ofere serviciul în Capitală. Prețul pentru început e de cinci lei, cel puțin, și sigur va crește în timp. Oficialii companiei nu au spus dacă acestea prețuri vor rămâne pe parcursul anului sau se vor schimba.

Plata se face, deocamdată, doar cu cardul. Nu există în plan, la acest moment, implementarea unei funcții de surge (creștere a prețului în funcție de cerere), cum au alte companii precum Uber sau Bolt. Ca similarități, la fel ca la Uber sau alte servicii, și aici poți nota experiența de călătorie. Șoferii cu cele mai bune evaluări primesc mai multe comenzi. Șoferii care primesc rating-uri scăzute vor primi mai puține curse sau, în cel mai rău caz, le poate fi refuzat accesul la serviciu (temporar sau permanent).

Ce nu știai despre Yango și cum afli singur mai multe

Detalii pe care le poți afla din aplicația Yango (click ca să mărești poza)

Spre deosebire de concurenți, cel puțin la început, Yandex e mai transparentă cu informațiile. Astfel, în aplicație, la Info, poți afla cine sunt partenerii, care sunt tarifele, dar și ce date și de ce sunt stocate despre tine.

După cum vezi în imaginile de mai sus, sunt 84 de parteneri (la ora publicării acestui articol) – companii sau PFA. Totodată, la fiecare partener poți să vezi ce tarif practică. Chiar dacă Yango n-a vorbit despre asta, și n-a oferit prea multe informații pe subiect, în viitor ar putea ca fiecare partener să aibă ce preț vrea (în anumite limite). Deocamdată e doar o speculație.

Astfel, vezi că tariful standard e de 8 lei, timpul de așteptare e de 3 minute, plătești 0,3 lei pe minut de așteptare și 1,5 lei pe kilometru. Totodată, costă 0,22 lei pe minut, iar la periferie se duce la 2 lei per kilometru cu 0,2 lei pe minut și 0,3 lei așteptarea.

De 8 lei, tariful standard, călătoria durează cel puțin 7 minute și 3 kilometri sunt incluși. Prețurile la început sunt mai mici, dar acestea sunt standarde după ce Yango își va atrage clienții doriți. Detaliile despre tarife le găsești la Fares.

La About ai două câmpuri extrem de importante: Privacy policy și User data. La primul consulți regulamentul Yango, iar la al doilea consulți datele pe care le colectează despre tine. De exemplu, stochează locația din motive evidente – să fii găsit, dar și ca să îți genereze tariful potrivit regiunii. Colectează datele despre rețelele Wi-Fi ca să determine mai bine localizarea.

În fine, la politica de confidențialitatea e un detaliu important. Da, Yandex e o companie rusească. Oricât ar vorbi despre independență față de Rusia, n-o va avea niciodată. Nu atât timp cât vrea să opereze și în Rusia sau să aibă sediul acolo. Astfel, compania menționează următoarele:

[…] informațiile personale sunt colectate și folosite de YANDEX LLC, o companie care respectă legea din Rusia, cu birou la adresa 16 Lva Tolstogo St., Moscow 119021, Rusia (“YANDEX” LLC), sau de afiliații serviciilor terțe. […] Pentru utilizatorii din Spațiul Economic European (SEE) sau Elveția Yandex este reprezentată de entitatea finlandeză, Yandex Oy, o companie care respectă legile din Finlanda, și care are biroul la Moreenikatu 6, 04600 Mantsala, Finlanda.
Yango la Privacy policy

Poți să ai încredere deplină? Desigur că nu. Nu poți avea încredere în nicio companie că are grijă de datele tale. Dar acest articol nu e despre încredere, e despre informațiile pe care le poți căuta și verifica. Deocamdată, acestea sunt. În timp se pot schimba – mai ales în lista de parteneri și tarife.